Prof. Ido Erev

erev@technion.ac.il

עידו ערב (דוקטורט: אוניברסיטת צפון קרוליינה, 1990, פסיכולוגיה קוגניטיבית/כמותית).
עידו הצטרף לפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בשנת 1990 כמרצה. הוא הועלה לדרגת פרופסור מן המניין בשנת 2004, והחזיק ב"חטיבת הנשים – יו"ר אקדמי ATS" מאז 2006. עידו היה ראש אזור מדעי ההתנהגות, ראש מדור הטכניון במרכז מקס ורטהיימר מינרווה למחקר קוגניטיבי, וראש קבוצת הטכניון ב- ICORE ללימודי משפטים אמפיריים בקבלת החלטות, ונשיא האיגוד האירופי לקבלת החלטות.
עידו היה עמית מחקר אורח בכלכלה באוניברסיטת פיטסבורג; עמית מייקל א.גולד בבית הספר לעסקים בקולומביה; עמית מרווין באוור בבית הספר למנהל עסקים בהרווארד; עמית במרכז הישראלי ללימודים מתקדמים; פרופסור אורח בבית הספר לכלכלה ארסמוס; פרופסור אורח במרכז הבינתחומי בהרצליה (IDC); ופרופסור לסביבת מחקר בבית הספר לעסקים בוורוויק.עידו ועמיתיו מתמקדים בשלושה קווי מחקר הקשורים ביניהם. הראשון מתמקד בהתבוננות בהבדל גדול בין החלטות המתקבלות על בסיס תיאור של מבנה התמריץ, לבין החלטות המתקבלות על סמך ניסיון: אנשים נוטים לגלות רגישות יתר לאירועים נדירים בהחלטות מתוך תיאור, והטיה הפוכה בהחלטות מניסיון. תצפית זו, שתועדה תחילה על ידי (Barron & Erev 2003) וכיום ידועה כפער התיאור של הניסיון (Hertwig & Erev, 2009), חשובה מכיוון שמחקר כלכלי התנהגותי רגיל (למשל Kahneman & Tversky, 1979) מתמקד בהחלטות מתוך תיאור, בעוד שרוב המאמצים ליישמו כרוכים בהחלטות מניסיון. עידו ועמיתיו מטפלים בבעיה זו על ידי לימוד שיטתי של החלטות מניסיון.קו מחקר שני מתמקד בהבדל בין חריגות לתחזיות. המודלים המובילים של התנהגות בחירה נוטים להתמקד בחריגות מעניינות. מכיוון שכל מודל מתמקד בכמה חריגות מבודדות, לא קל להשתמש במודלים אלה כדי להפיק תחזיות ברורות. כלומר, לא ברור באילו מהדגמים המובילים יש להשתמש כדי לטפל בבעיית בחירה חדשה. עידו ועמיתיו מנסים לטפל בבעיה זו על ידי פיתוח מודלים כלליים, ולאחר מכן מארגנים תחרויות חיזוי בחירה בינלאומיות בהן הם מאתגרים חוקרים אחרים להציע מודלים טובים יותר שיכולים ללכוד את כל החריגות הקלאסיות ולאפשר ניבוי מוקדם של התנהגות (ראה, למשל: http://department.agri.huji.ac.il/economics/teachers/ert_eyal/competition.htm).
שורה שלישית של מחקר מתמקדת בהשלכות המעשיות של המחקר הבסיסי המסוכם לעיל. פער התיאור ניסיון והמודלים הלוכדים אותו בצורה הטובה ביותר, מצביעים על כך שהתמריצים הכלכליים הם היעילים ביותר כאשר הם מבטיחים שהתנהגות רצויה מבחינה חברתית ממקסמת את התמורה, וגם ממזערת את הסיכוי לחרטה. עידו ומחבריו משתמשים בהתבוננות זו כדי לטפל בבעיות חברתיות וארגוניות מובהקות. לדוגמה, הם מדגימים כי שיטות אכיפה של חוק עדין יעילות יותר בשיפור הבטיחות במסגרות תעשייתיות מאשר מדיניות מסורתית (ראה Erev & Roth, 2014).

פרויקטים נוכחיים

• סטיות סותרות מהמקסימום: הטיות ספציפיות לסביבה, או השתקפויות של מאפיינים בסיסיים של למידה אנושית?
• החלטות מתוך הערכות השווי וההשפעה של חדשות מזויפות.
• זעזועים והשפעה משותפת של סביבת הבחירה ומבנה התמריץ.
• על הפוטנציאל של קידום התנהגות בריאה עם
• חוזי הפקדה חוזרים ונשנים.
• שאננות, פאניקה, עמידות בחיסונים, וערך אכיפת הכללים העדינה בטיפול במגיפות.